středa 3. října 2018

Rady a zásady při nácviku čtení


1. Pravidelnost - číst nahlas denně asi 10 min., včetně víkendů, při čtení je nutné kontrolovat, zdali nedochází k záměně písmen, případně domýšlení koncovek slov, komolení slov, dvojitému čtení – to znamená, že si dítě předem potichu předříkává daný text a následně jej přečte hlasitě, dále jakýmkoliv pokusům o zjednodušení čtení, zde je vždy nutné dítě zastavit - opravit, navést na správný tvar slova a poté nechat přečíst. 

2. Potřeba okamžité opravy - zde doporučujeme společně s dítětem slovo zopakovat, případně vyhláskovat, říci správný tvar a znovu nechat opakovat. Může se stát, že dítě nebude znát konkrétní písmeno, tady platí shodné doporučení, napovědět písmeno a celé slovo zopakovat. Může se stát, že dítě slovo nepozná ani po druhém opakování, pak mu ho řekneme.

3. Opravit nesprávnou techniku čtení - jedná se o již zmíněné tzv. tiché neboli dvojí čtení, kdy si dítě slovo přečte nejdříve potichu pro sebe a pak jej přečte nahlas. Dítě zastavíme a připomeneme správné hlasité čtení slov, případně hlasité hláskování nebo slabikování.

4. Obtíže v reprodukci textu – po přečtení souvislého textu nechte dítě volně reprodukovat - volně vyprávět, co přečtený text obsahoval. Při obtížích doporučuji pomáhat návodnými otázkami. Pokud dítě na otázky nedokáže odpovědět, je potřeba přečíst text znovu.


Obecně je důležité zmínit doporučení, že je vhodné při jakýchkoliv obtížích Vašeho dítěte kontaktovat třídního učitele. Současně je dobré vědět, že existují různé modely výuky a podpůrné styly učení.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Výlet do Malé Chuchle