Učíme děti číst analyticko-syntetickou
metodou bez tvorby slabik (genetickou). Tuto metodu vnímáme jako přirozenou
vývoji dítěte, neboť děti, které se naučí samy číst, postupují obdobným
způsobem. Zpočátku je zaujmou velká tiskací písmena, pak se je snaží zapsat a
nakonec skládáním, tedy syntézou
, sestavují ze
známých písmen slova a „ čtou“. K nácviku čtení se tedy používá nejmenší
jednotka řeči psané – písmeno. Výhodou této metody je také dodržování zásady
jedné obtížnosti, kdy se využívá postupný nácvik abecedy. Méně se tak zatěžuje
paměť dítěte, které se může věnovat mechanismu čtení. Na začátku se pracuje
pouze s velkými tiskacími písmeny a teprve po získání základních
čtenářských dovedností se v pozdější fázi přistupuje ke čtení malými
písmeny a ještě později k psaní psací abecedou. Při tom se uplatňuje
transfer (přenos), který využívá podobnosti tvarů písmen a děti postupují
rychleji. Další výhodou je vyvážené rozvíjení sluchového a zrakového vnímání
dětí, což může vyhovovat všem typům osobností. Žádná jiná metoda neumožňuje to,
co genetická. Žáci si totiž to, co přečtou, zapíší. Psaní silně podporuje
čtení, žáci se naučí nejen dobře číst, rychleji si zapamatují písmena,
získávají průpravu pro psaní. Ukázalo se, že model čtení – psaní je výrazně
účinnější než čtení – skládání. Už v říjnu děti dokážou napsat a přečíst
větu a zapsat vlastní myšlenku. Hlavní význam této metody spatřujeme
v tom, že učí od samého počátku čtení s porozuměním. Nejde jen o
mechanické spojování hlásek a slov. Prvořadý je smysl čteného, ten děti
motivuje a přináší radost z toho, co dělají.
Naše zkušenosti ukazují, že předpokladem
úspěšného zvládnutí elementárního čtení v 1. ročníku je také úzká
spolupráce s rodiči. Všichni žáci nemohou postupovat stejným tempem, často
jsou mezi jednotlivými dětmi velké rozdíly. Průběh učení závisí na vnitřních i
vnějších podmínkách žáků a ty nejsou nikdy stejné.
Jak
tedy mohou rodiče svým dětem prospět?
Na
co se doma zaměřit?
1)
Rozvoj slovní zásoby
tzn. – často číst dětem a povídat si
s nimi (čtenář, který má velkou slovní zásobu,
čte rychleji a snadněji chápe význam přečteného)
2)
Každodenní procvičování skládání i rozkládání slov na jednotlivé hlásky
tzn. – ptát se dětí: „ Co je to n-o-s
?“...atd.
(některým dětem toto zpočátku činí potíže a
je třeba více času a trpělivosti dospělých)
3)
Dodržování stejného postupu nácviku čtení jako ve škole
tzn. – procvičovat čtení způsobem doporučeným
ve škole, říkat si při čtení vše nahlas, ne potichu (tím se může proces učení
zpomalit nebo až zastavit), případné nejasnosti a problémy konzultovat
s třídní učitelkou
4)
Pravidelné KAŽDODENNÍ hlasité čtení dětí za přítomnosti dospělého čtenáře.
Milí rodiče,
využijte
výjimečný čas nadšení z učení a objevování, které se již u dětí
v takové míře neopakuje. Pomozte jim překonat počáteční starosti při
získávání nových čtenářských dovedností. Máte jedinečnou příležitost ovlivnit
chuť a ochotu dětí číst, poznávat a učit se po celý život.
Žádné komentáře:
Okomentovat